Zkušenosti s Wise: Zahraničí platby levněji
Mojí první zkušeností s touto službou bylo ve chvíli, kdy jsem narazil na otázku:
“Jak co možná nejvýhodněji převést větší obnos peněz (desítky tisíc Kč) na účet v jiné zemi?“
Pamatuji si, že tou dobou se mi nabízeli dvě alternativy a to CurrencyFair a Wise. Z historie transakcí vidím, že jsem si tenkrát vybral CurrencyFair. Pravděpodobně, protože spolu s jejich promo akcí (ať už to byl jednorázový bonus nebo první převod bez nutnosti platby jakéhokoliv poplatku) vyšel výhodněji. To však neznamená, že Wise není dobrá volba, naopak věřím, že by bez promo akce vyšel o malinko lépe, ale to si srovnáme v jiném příspěvku.
Platební karta Wise
Wise mimo jiné ukazuje, že hodlá být leaderem na trhu, a to dokazuje novinkou, kterou u CurrencyFair zatím nevidím (06/2018). Touto novinkou je debetní platební karta od MasterCard, kterou si lze do České republiky objednat.
Kolik stojí karta Wise?
Když jsem si kartu objednával před několika lety, tak byla zdarma. Nyní chtějí za kartu poplatek 5GBP, což je asi 149 CZK.
Co vidím, jako velkou výhodu oproti Revolut službě, která platební kartu nabízí také, je možnost držet v rámci jedné registrace na Wise až 40 účtů v různých měnách (u Revolut je to aktuálně 25, ale mám dojem, že to bylo pár týdnů zpět 18, takže nezahálí).
A co další výhody a nevýhody? Obě služby porovnávám v tomto článku.
Znamená to, že mohu mít na jednom účtu České koruny, Americké dolary nebo například Chorvatské kuny, a když potom platím Wise kartou, peníze se mi odečtou z účtu měny, ve které transakce probíhá a v případě nedostatečné částky se peníze převedou z jiného účtu, který je pro transakci nevýhodnější. To vše probíhá s minimálním poplatkem a daleko výhodnějším kurzem než u běžné české banky.
Nebojte, neznamená to nutně, že musíte mít další platební kartu. Můžete totiž všechny stávající, včetně nové karty Wise nahradit. Jak? Jednoduše, pomocí karty Curve, která je dovede všechny zastoupit.
Poplatky za vedení účtu
Založení účtu i vedení ve všech měnách zdarma. Wise potom uvádí, že převody realizuje s poplatkem 0.35% – 2% (typicky 0.35% – 1%). Nemám zatím vyzkoušené a porovnané převody mezi méně tradičními měnami, ale vzhledem k výhodnějšímu kurzu mi převod vychází vždy lépe než u kterékoliv banky. Dále uvádí, že využívají vždy reálný kurz tzv. středový kurz, k němuž tento uvedený poplatek připočítává. Vždy je potom jasné, o kolik více platím oproti středovému kurzu, zatímco u bank, které využívají vlastní kurzovní lístek, ztrácíme transparentnost o tom, kolik přeplácíme.
Pokud vyčkáváme na výhodnější kurz, lze si nastavit upozornění, která chodí do emailu:
- jakmile kurz dosáhne požadované hranice
- když kurz dosáhne svého maxima za poslední dva týdny
- s aktuálním denním kurzem
Výběr z bankomatu s kartou Wise
Poměrně zajímavou záležitostí jsou výběry z bankomatu, ty jsou bez poplatku (a to kdekoliv ve světě) v období 30 dní do výše 200 liber nebo tomuto ekvivalentu v jiné měně. Při vyšších výběrech jsou účtujovány 2% z částky nad tento limit.
Wise ve svém ceníku bez dalších informací uvádí, že pokud platíme kartou v tzv. “neobvyklými” měnami, tak se použije kurzovní lístek MasterCard.
Srovnání kurzů
Zde je moje srovnání aktuálních kurzů (realizované k 4.6.2018) vypočtené při převodu z 5000 CZK na Americké dolary:
V případě, že platíme kartou, transakce probíhá v Amerických dolarech a náš účet je veden v Českých korunách (resp. na Wise máme dostupné pouze CZK), tak s Wise ušetříme až dvě procenta z uvedené částky. Až 100 Kč úspora, která se někomu může zdát v tomto případě směšná, znamená při obvyklé situaci, kdy kupujeme letenky, platíme ubytování atd. třeba tisíce korun, které můžeme utratit za něco jiného než je věnovat bance.
Co je výhodnější – Wise nebo SEPA platba? Platba po EU
Od minulého roku je zahraniční převod v rámci SEPA platby po EU zdarma nebo za minimální poplatek. Co vyjde tedy výhodněji? Srovnání a přesný výpočet je uveden v tomto článku.
Wise podnikatelský a business účet
Pro podnikatele, je možné si otevřít Business účet namísto osobního a využívat tak tuto službu stejně jako využíváte podnikatelský účet u běžné banky s výhodami, které jsou uvedeny pro běžné účty u Wise. Neplatí se žádné měsíční poplatky a vzhledem k používání středového kurzu, může být úspora opravdu úctyhodná.
Aplikace Wise pro Android a iOS
Wise má k dispozici webový přístup k účtu a stejně tak mobilní aplikacim, která je zdarma.
Zde jsou možné úkony jako:
- Správa karty
- Zapnutí/Vypnutí výběrů z bankomatuZapnutí/Vypnutí bez-kontaktních platebZapnutí/Vypnutí online transakcíZapnutí/Vypnutí možnosti platby čipem
- Zapnutí/Vypnutí možnosti platby magnetickým proužkem
- Nahlížení na historii transakcí
- Převody prostředků z účtu a na účet
- Správa jednotlivých měnových účtů
- Správa seznamu příjemců
Jak se registrovat a založit účet
Prvními kroky jsou založení účtu. Údaje je potřeba vyplnit pravdivě, protože potom následuje standardní proces verifikace identity uživatele. Ta je ověřena na základě poskytnutí dokladu totožnosti. To znamená, že bude vyžadováno elektronicky zaslat ofocené dokumenty jako občanský průkaz nebo pas, které ověří pravdivost uvedených údajů. Poté je potřeba zaslat na účet minimální částku, která je 500 Kč (resp. obdobná suma v jiné měně). Až potom bude možné objednat platební kartu.
Nabití účtu převodem
To je jednak možné bankovním převodem, s tím, že peníze dorazí na Váš účet zhruba druhý den (záleží na rychlosti zpracování Vaší bankou). V případě Českých korun mám ověřeno, že převod probíhá na Český účet a je tudíž dle poplatků Vaší banky (za stranu Wise zdarma).
Nabití účtu platební kartou
Další možností je potom nabít účet v několika vteřinách pomocí platební karty Vaší banky. Tato možnost je však zpoplatněna 0,2% při použití debetní karty a 0,3% při použití kreditní karty, přičemž tento poplatek si účtuje poskytovatel platební karty (tedy Visa, MasterCard, atp.). Při větší sumě je proto vhodné zvážit, zda si nepočkat a neposlat částku převodem.
Předtím, než prostředky z Vašeho účtu odešlete, budete potřebovat znát údaje cílového účtu. K tomu slouží volba “Add money” resp. Přidat peníze, kde si zvolíte, jakou částku se v jaké měně chystáte poslat. Následně budete vyzváni, jakou formou chcete platbu uskutečnit. V případě bankovního převodu máte na výběr zda chcete převod uskutečnit ze svého nebo platba přijde z účtu někoho jiného. Potom je potřeba uvést, na koho je účet veden. Přesně uvedenou částku je potom potřeba zaslat na platební bránou nebo převodem na zobrazený (český) účet. Spolu s tím se nesmí zapomenout uvést referenční číslo Vaší registrace. Vše je uvedeno v případě bankovního převodu takto:
Platba z Wise účtu
Podobně, jako máme možnost dobít účet novými prostředky, najdeme zde i volbu “Send money” tedy Zaslat peníze pro úskutečnění odchozí transakce. Následně jsme vyzváni k výběru:
- částky, která se má odeslat
- měnu účtu, ze které chceme platbu realizovat
- Urgentnost transakce
- Levná (poplatek dle převodu – CZK -> EUR cca 0,35%)
- Rychlá (odeslání pomocí Vaší karty – poplatek začíná na 20 Kč a vychází mi na cca 0,8 – 0,95%)
- cílovou měnu
- zámeček u cílové měny v případě, že potřebujeme více než 24 hodin než dojde k nabití účtu pro odeslání platby a chceme garanci, že příjemce dostane uvedenou částku i v případě, že cena kurzu se za tu dobu pohne v náš neprospěch – za tuto záruku si Wise strhne zálohu, jejíž přaplatky slibuje v případě nevyužití vrátit – řekl bych, že zde se vyplatí mít na účtě prostředky k dispozici nebo počítat s tím, že celá tato částka může být stržena
Transparentně zde vidíme:
- kolik nám bude strženo z účtu
- kolik je bude vyměněno při jakému kurzu
- kolik dorazí na účet příjemce
- i kolik bude poplatek
Poté následuje výběr příjemce resp. zadání IBAN čísla účtu (posílám platbu v Eurech na EUR účet).
Závěrečná obrazovka platby shrnuje všechny vybrané informace a vybízí k jejich potvrzení. Následuje nabití Vašeho účtu kartou nebo převodem (dle Vašeho výběru), aby se platba mohla uskutečnit. V případě, že máme na účtě dostatek prostředků, transakci už nic nebrání, aby se po tomto kroku zpracovala.
Obdobně lze přímo vybrat např. z účtu Českých korun volbu “Send CZK”, česky, poslat České koruny. Vybereme ze seznamu příjemců popř. příjemce s jeho číslem účtu doplníme. Zvolíme částku, kterou si přejeme odeslat a transakci dokončíme s tím, že vidíme, že je celý převod bez poplatku.
Shrnutí zkušeností s Wise účtem
Wise je pro mě skvělou volbou:
- pro správu financí v různých měnách
- jako prostředek při převodech v různých měnách
- pro platby na internetu kartou, zejména v cizí měně
- pro platby kartou nejen v zahraničí
- pro výběry z bankomatu v zahraničí dle uvedeného limitu
- pro příjem plateb v cizích měnách
- pro podnikatele jako alternativa podnikatelského účtu
- pro mezibankovní převody ve stejné měně
Naopak bych řekl, že se nehodí v případě, kdy:
- naše měsíční výběry z bankomatu obvykle přesahují ekvivalent 200 GBP a nemáme jinou alternativu k účtu Wise
- potřebujeme akutně nabít účet větší sumou (poplatek za nabití kartou)
Registrací prostřednictvím tohoto odkazu získáte první převod úplně bez poplatků až do výše 15 000 CZK.
Aktualizováno 13. 6. 2020
Cestujete, podnikáte a zajímáte se o své peníze, posivní příjem nebo investování? Přidejte se k nám do skupiny Jak šetřit a investovat – rady a zkušenosti, kde společně sdílíme zajímavé tipy.
Wise vás zaujal, ale nenašli jste v tomto článku to, co jste hledali? Zkuste některý z partnerských blogů:
Hoopoo: Wise recenze: jak ušetřit na zahraničních platbách?
Fascinují mě technologické inovace. Zajímám se o finance a jsem fanoušek Bitcoinu. Naplňuje mě dobrodružné cestování a objevování nepoznaného. Snažím se pomáhat lidem ve svém okolí na základě svých osobních zkušeností.
Co se tyka sluzeb Wise ,tak je vse v poradku. Bohuzel co je u Wise velky problem ,ze zablokuji docasne ucet a porad dokola chteji stejne dokumenty ,ktere jiz maji. Toto me opravdu stve.
Zvláštní, mně se to za celou dobu nestalo, ale pozoruji podobný problém u mého účtu u Raiffeisen banky, tam mě pořád dokola vyzývá RB klíč k nové aktivaci a následně to zablokuje přístup do internetového bankovnictví a je potřeba aktivace i tam.. řekl bych, že to souvisí se změnou telefonu, ale ta aplikace to nějak nepozná a celý proces je zacyklený, určitě něco, co by se dalo vyřešit při komunikaci s podporou.
Tento problem ma moje manzelka ,ktera je cizinka ze zeme mimo EU. Kazdych par mesicu ji zablobuji ucet a chteji po ni citlive osobni udaje. Foto pasu , povoleni pobytu v CR ,pracovni smlouvu, vypis z banky ,kde bere penize atd a to posila rocne par tisic kc rodine a nebo na svuj ucet. Nyni po ni chteji znovu foto pasu , povoleni k pobytu v CR a jeji fotku . Uz toho co prevadi Wise zacinam mit plne zuby. Dodnes mi nikdo z Wise nezarucil ze tyto citlive osobni udaje nebudou zneuzity.
Je mi zvláštní, že se to děje každých pár měsíců, i když jde o malé částky. Možná by stálo za to do Wise napsat a zeptat se, jestli to není nějaká chyba, proč tak často dokumenty vyžadují atp. Na druhou stranu je potřeba brát v úvahu, že to jsou nějaké jejich opatření proti praní špinavých peněz a možná si to chce jen s nimi vyříkat proč je to třeba v takové frekvenci. Zároveň dost možná by bylo řešení používat tvůj účet a trápení s častým ověřováním identity a příjmů si tak ušetřit.
No, zaručení o zneužití osobních údajů. To by mě zajímalo, jakou záruku by sis představoval. Wise se zcela jistě stejně jako např. banky řídí GDPR nařízením a o tom, jak s tvými osobními údaji nakládají se můžeš dočíst ve Zpracování osobních údajů (Privacy Policy).
Mas nejake vysvětlení, proč chtějí už poněkolikáté znovu fotokopie pasu, povoleni k pobytu atd kde platnost těchto dokumentů je do roku 2031. Když už tyto fotokopie mají? Už jsem je nekolikrat kontaktoval a děje se to pořád Převedl platby přes wise na muj ucet. Co se týká zneužití, tak tím jsem myslel například hackersky útok. Jak je to zabezpečené aby se k tomu nedostal někdo nepovolany.
Tyhle vysvětlení by mělo dodat spíš Wise než já 🙂 Jestliže jsi je už několikrát kontaktoval, tak by mě zajímalo, co ti na to odpověděli.
K bezpečnosti,
mají informace na této stránce, s tím, že pokud ti to nestačí, zase se jich budeš muset na konkrétní otázky zeptat, ale myslím, že v tomto se nevymykají od jakéhokoliv standardu, který aplikují třeba i banky. Takže to bych Wise nevytýkal.
https://wise.com/gb/about/security
Dobrý den,
chci se zeptat jak mohu zrušit učet u transferwise?
Dobrý den Petro,
v nápovědě TW píší, že zavření účtu najdete v nastavení. Já tam tuto možnost nevidím, možná proto, že mám na účtu stále nějaké finance.
Pokud jste na tom stejně, zkuste dole kliknout na “Contact us” a napsat jim, co potřebujete.
https://transferwise.com/help/articles/2978000/how-do-i-close-my-transferwise-account